Atopický ekzém a zdravý jídelníček: Co nejíst, aby se zánět uklidnil?

zdravý jídelníček

Wikipedie definuje a atopický ekzém jako „chronický svědivý kožní zánět alergického i nealergického původu“. Postihuje zejména pokožku a obvykle se projevuje tvorbou načervenalých, svědivých ložisek, ze kterých se mohou stát mokvající puchýřky. V České republice se týká cca 15-20 % populace, a to především dětí.

Atopie bohužel nelze vyléčit, je pouze možné ji potlačit – učinit určitá opatření, která vedou k ustoupení projevů. K častým způsobům léčby patří změna skladby jídelníčku.

Atopie není alergie

Takzvaných spouštěčů atopického ekzému je mnohem více, nejde pouze o stravu. V praxi se může projevit následkem stresu či vlivu okolního prostředí. Alergický původ, respektive autoimunitní reakce, je však nejčastější. Atopici obvykle zažívají dvě střídající se vlny – období klidu a akutní stav, kdy organismus zareaguje na spouštěč.

Atopik nemá snadný život. Ztrpčuje mu ho suchá pokožka, která často praská a nepříjemně svědí. Ekzém se zpravidla objevuje na rukou (v oblasti loktů), pod koleny i v obličeji. Ne zřídkakdy se vyskytne také na zápěstích či na zádech.

Jak upravit jídelníček?

Odborníci varují před kravským mlékem, ve kterém se vyskytuje kasein. Zároveň doporučují vyloučit vejce, sóju, pšeničné produkty a mnohdy i potraviny s obsahem lepku.

Je třeba si uvědomit, že atopie není to samé jako alergie na potraviny, nicméně potravinové alergeny patří mezi spouštěče. V praxi to však znamená, že se atopie může rozběhnout i následkem konzumace potravin bez obsahu alergenů – především těch s obsahem histaminu. Proto se při léčbě atopického ekzému často doporučuje tzv. histaminová dieta.

Do skupiny potravin s vysokým obsahem histaminu patří konzervovaná, kvašená a fermentovaná jídla. Dále pak zrající sýry, alkoholické nápoje, ryby, mořské plody a překvapivě i některé druhy ovoce a zeleniny (jahody, rajčata, špenát, ananas…). Vyšším obsahem histaminu je známá také čokoláda.

zdravý jídelníček

Podstatnou histaminové diety není pouze eliminace potravin s obsahem histaminu, ale také důraz na konzumaci čerstvých produktů. Důvod je prostý – množství histaminu roste při delším skladování.

Atopik by si měl zapamatovat, že čím čerstvější potraviny konzumuje, tím méně histaminu se do jeho těla dostane.

Jak ale přijít na to, které potraviny skutečně vyvolávají atopický ekzém? Samozřejmě není nutné vyřadit všechny položky z dlouhého seznamu potenciálních spouštěčů. Ideální je podstoupit tzv. eliminační dietu, kdy se postupně vyřazují konkrétní potraviny, a sleduje se, zda se atopický ekzém zlepšuje.

zdravý jídelníček

Další osvědčeným způsobem boje s projevy atopie jsou bezmléčná a bezlepková dieta. Z vyřazení mléčných výrobků, respektive výrobků s obsahem lepku, nemusíte mít strach – organismus se bez nich docela dobře obejde.

Další příspěvky

Leave a Comment